محمدیزدانی جندقی

ساخت وبلاگ
تکه ای آینه , مولانا درویش علیشور یارش همه دم, شیدا درویش علیاهل تسلیم و رضا, ساز مخالف نزندپاکدل بی اگر و اما درویش علیدوره گردان همه خوبند ولی عشق من استیار درویش علی تنها درویش علیصحبتی دارم و تا فرصت دیداری هسترخصتی می طلبم آقا ! درویش علی !نغمه در نغمه چه می خوانی کز حنجره اتدشت و در گشته پر از نجوا درویش علیلاله ی کوهی داغت به چه ناز نفسیهوهوی حق زده در صحرا درویش علیبسکه بر هم زده ای شهرت و گمنامی رانامه شد راز تو جایاجا درویش علیماه می بیند اگر , آنکه کفش را ببردنور چشمت چه کند غوغا درویش علیتا شب از پای درافتد, گل خورشیدنشان!ننشینی نفسی , از پا درویش علیمی رسد صبحی و صلحی, که به یک خلوت خاصمی رویم از قد هم بالا درویش علییار” جوینده” شوم, نور نماینده شومشمس ِ شادان ِ منا , بابا درویش علیمحمدیزدانی “جوینده”پس از سلام و ابراز خرسندیچند نکته در این شعر توجه من را به خود جلب کرد که مایلم نظر خوانندگان عزیز را به آن جلب کنم:1- اصل تصویرگونگی کمیت آوایی که به معنی فزونی در صورت زبانی منعکس کنندۀ فزونی در معنی است و کاستی در صورت زبانی منعکس کنندۀ کاستی در معنی.اگر به وزن شعر دقت کنیم وزن شعر در مصراع های فرد فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن است اما در مصراع های زوج در رکن سوم دو هجای کوتاه تبدیل به یک هجای بلند شده اند. حال اگر به معنی دقت کنیم این هجا دقیقا هجایی است که قبل از نام مخاطب خاص شعر «درویش علی» که در نزد شاعر دارای مقام معنوی بالایی است آورده شده.2- اصل تصویرگونگی کیفیت آواییخود واکۀ (مصوت) “آ” در پایان هجای یاد شده نیز منطبق بر اصل تصویرگونگی آوایی است اما این بار به لحاظ کیفی منعکس کنندۀ مقام و منزلت شخصی است که نامش پس از این واکه شنیده می‌شود.3- اصل تصویرگونگی کم محمدیزدانی جندقی...
ما را در سایت محمدیزدانی جندقی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hashtiyehejahaa بازدید : 7 تاريخ : چهارشنبه 2 خرداد 1403 ساعت: 15:51